Στο Ναό της Ήρας στη Σάμο

ΚΟΛΩΝΑ λένε οι Σαμιώτες το Ναό της Ήρας που είναι από τους μεγαλύτερους και ίσως και ο αρχαιότερος αυτής της μορφής στην Ελλάδα. Αρχιτέκτονας του Ναού ο Ροίκος ο Σάμιος και σε δεύτερη φάση ο εγγονός του Θεόδωρος, οι οποίοι και ήταν οι «εφευρέτες» της τεχνικής του «χαμένου κεριού» στην κατασκευή των χάλκινων αγαλμάτων.

Ο Ναός βρίσκεται 6χλμ από την Αρχαία πόλη της Σάμου, σημερινό Πυθαγόρειο, και ενωνόταν μ’ αυτή με παραθαλάσσια οδό ονομαζόμενη Ιερά Οδό.




Ο Ναός χτίστηκε δύο φορές. Την πρώτη διαστάσεων 52,5Χ105 με ύψος κιόνων 18μ αλλά καταστράφηκε από σεισμό αμέσως μετά την αποπεράτωσή του. Τη δεύτερη φορά χτίστηκε ακόμη μεγαλύτερος, 55Χ108 με ύψος κιόνων 20μ. Είχε 155 κίονες εκ των οποίων σήμερα σώζεται μόνο ένας.

Αυτός ο ένας, αυτή η θαυμάσια κολώνα είναι «όλα τα λεφτά» στον αρχαιολογικό χώρο. Προσωπικά με μαγνήτισε. Δεν χόρταινα να την φωτογραφίζω. Από μακριά από κοντά από το πλάι, ξαπλωμένος… κλπ.

Πολύ κοντά στο ναό βρίσκεται το χωριό Ηραίο, ένα ψαροχώρι που λόγω της θέσης του δίπλα στον Αρχαίο Ναό της Ήρας πήρε το όνομά του και αναπτύχθηκε και τουριστικά. Βέβαια η ανάπτυξη χάλασε την όποια ψαράδικη αρχιτεκτονική υπήρχε και σήμερα αρχιτεκτονικά δεν έχει να επιδείξει τίποτα.

Έχω να παρατηρήσω και δύο αρνητικά σημεία.

Το ένα είναι ότι σήμερα, από την Ιερά Οδό που ανέφερα (μήκους 5 περίπου χλμ) δεν διασώζεται τίποτα. Μάλιστα σε μεγάλο μέρος της υπάρχουν τουριστικά καταλύματα.

Το δεύτερο είναι πως η είσοδος του Ναού στο σημείο που οδηγούν τον επισκέπτη οι πινακίδες ήταν κλειστή. Απογοήτευση. Φανταστήκαμε ότι ήταν λόγω της εποχής. Το ίδιο και ένα γκρουπ Γερμανών που σκαρφάλωσαν πάνω στα κάγκελα για να δουν κάτι παραπάνω. Φανταστείτε να έρχεστε από άλλο σημείο του πλανήτη και να μην μπορείς να μείς μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Και όμως ο αρχαιολογικός χώρος ήταν ανοικτά. Από άλλη είσοδο όμως την οποία μόνο κατά τύχη μπορεί να βρει κανείς. Και μείς τη βρήκαμε στην πορεία αναζήτησης ούζου και τους Γερμανούς δεν προλάβαμε να τους ενημερώσουμε. Και όλα αυτά επειδή κανείς δεν φρόντισε ν’ αλλάξει το σημείο της πινακίδας ή να τοποθετήσει και δεύτερη. Ελληνικό Δημόσιο…